Bewegen is gezond …
… als het op een gezonde manier gebeurt.
Onze leerlingen krijgen wekelijks 2 uur lichamelijke opvoeding. Zwemmen maakt hier deel van uit. De school beschikt over een goede infrastructuur die mogelijkheden biedt tot allerlei balsporten, atletiek, toestelturnen, conditietraining en algemene bewegingsopvoeding (sport en spel). Zwemmen doen we in Sportoase Stede Akkers in Hoogstraten.
MOEV
MOEV wil alle leerlingen plezier laten beleven door te bewegen. Daarom motiveert en ondersteunt MOEV scholen bij de uitwerking van hun bewegings- en sportbeleid. Via sport en spel ontwikkelen kinderen zich op motorisch en sociaal-emotioneel vlak. Wij nemen deel aan acties als fair play, fitte school, gezonde voeding... Op woensdagnamiddag kunnen kinderen deelnemen aan de activiteiten van Moev. Ze krijgen hiervoor tijdig de informatie mee naar huis en kunnen dan inschrijven.
Middagsport
Vanaf het 3de leerjaar kunnen kinderen zich vrijblijvend inschrijven om tijdens de middag in team te sporten. Tweemaal per week worden er wedstrijdjes gehouden onder begeleiding van de leerkracht lichamelijke opvoeding. De 1ste graad komt viermaal per schooljaar aan bod.
Bewegingstussendoortjes
Kinderen zitten erg veel stil in de klas. Dit proberen we te doorbreken met klassikale bewegingstussendoortjes. Bewegen helpt bovendien bij het vastleggen van verbindingen tussen de linker- en de rechterhersenhelft. Daarnaast onthoud je leerstof ook langer als je tijdens het leren beweegt. Door het zitgedrag van leerlingen te doorbreken, verhoogt niet alleen hun concentratie, maar vergroot ook hun leervermogen.
Een aantal klassen neemt deel aan ‘The daily mile’-project. Deze klassen streven ernaar om elke dag samen met hun leerkracht 1 mijl (1,6 km) te lopen of te wandelen in de frisse buitenlucht. Hierdoor verbetert hun conditie. Hun concentratievermogen en humeur gaan erop vooruit. Kortom, ze worden gezonder en gelukkiger!
Bodymap
Bodymap is een programma om de neurologische en motorische ontwikkeling van kleuters op een speelse manier te stimuleren. Kinderen leren via bewegen! Ze ontdekken, experimenteren, en leren de wereld kennen… Ook kinderen van het eerste leerjaar oefenen op regelmatige basis hun motoriek. Er worden spelvormen aangeboden ter bevordering van hun evenwicht, proprioceptie, lateralisatie, … Kinderen krijgen extra kansen om veel en gericht te bewegen waardoor motorische vaardigheden ingeslepen kunnen worden.
Speelmaatjes
Kinderen uit het zesde leerjaar engageren zich vrijblijvend om éénmaal per maand jongere kinderen te begeleiden bij groepsspelletjes.
Wieltjesdagen
Maandelijks mogen de kinderen met wieltjesdag rollerskates, steps, skateboarden, e.d. meebrengen. Alle wieltjes met een diameter van max. 20 cm zijn toegestaan, behalve als ze motorisch (met een batterij) aangestuurd worden.
Fietsen en wandelen
Vanaf het 2de leerjaar gaan klassen geregeld op uitstap met de fiets. Leeruitstappen in de nabije omgeving worden te voet gedaan.
Strapdagen
Maandelijks is er een strapdag. Zo stimuleren we kinderen en ouders om te voet of met de fiets naar school te komen.
Speelplaats
Ook tijdens de speeltijd worden de kinderen uitgedaagd om te bewegen en zich sportief en sociaal te ontwikkelen.
In de kleuterschool is er een glijbaan, een doolhof, een zandbak en een klimmuur. Ook zijn er wipjes, rekstokken en paaltjes om op te lopen. Er is ook voldoende ruimte om te fietsen tijdens de speeltijd.
In de speelclub van de lagere school wordt zowel sport- als spelmateriaal aangeboden. Aan het speeltuig kunnen kinderen klimmen, duikelen, springen. Op de grond zijn verschillende bewegingsspelletjes geschilderd. Elk leerjaar heeft een eigen voetbalveldje. Er zijn trefbalveldjes en er is een basketbaldoel. Een beurtrol bepaalt welk leerjaar zich kan uitleven in het bos of op het grasveld. De oudste kinderen zorgen voor muziek op de speelplaats waarop kan gedanst worden.